Promotie in horeca: welke social media kanalen moet je gebruiken?
Voor de meeste ondernemers in de horeca geldt dat hun hart ligt bij het bestieren van hun restaurant, bistro of andere horecaonderneming. Ze weten dat promotie belangrijk is, maar hebben er niet zoveel verstand van. Er zijn bedrijven die veel energie steken in online presentatie, maar door gebrek aan kennis levert het weinig op. De meeste ondernemers hebben er simpelweg de tijd niet voor. In dat geval worden de sociale mediakanalen vaak slecht bijgehouden, of niet eens aangemaakt. En dat is jammer, want juist met sociale media, kun je je klanten gemakkelijk bereiken. Want een goed social media beleid heeft tal van voordelen.
De voordelen van promotie via social media
Er zijn een aantal voordelen te noemen voor het gebruik van sociale media. De belangrijkste pluspunten die wij zien zijn:
- Je hebt snel en eenvoudig een groot bereik voor je bericht, zonder dat het je veel moeite hoeft te kosten.
- Het is goedkoop. Als je niet wil, hoef je geen directe kosten te maken. Het kost je alleen tijd, in principe verder niets. Voor een betere online promotie kun je wel investeren, maar in verhouding tot bijvoorbeeld drukwerk komen sociale media er minder duur van af.
- Je vergroot de vindbaarheid van je onderneming op internet. Door je activiteiten op sociale media te vergroten en een dialoog te starten met je (potentiële) klanten, scoor je beter bij de online zoekmachines. Daardoor zal je bedrijf hoger in de ranglijsten komen te staan.
- Je kan heel specifiek een doelgroep aanspreken, door bijvoorbeeld met je persoonlijke account lid te worden van speciale groepen. Met jouw privéaccount, kun je je bedrijfsaccount promoten.
- Beelden maken meer indruk dan tekst. En dan in het bijzonder de bewegende beelden. Door het inzetten van sociale media, kun je eenvoudig bewegende beelden delen met je fans. Deel je leuke, aansluitende content, dan zal de naam van je bedrijf beter onthouden worden.
Plan van aanpak: hoe ga je van start?
Sociale media zijn een belangrijk onderdeel geworden bij het laten zien van je imago. Een goede gastheer is altijd en overal toegankelijk voor feedback, complimenten en commentaar. Daarom ontkom je haast niet meer aan online zichtbaarheid. Er zijn een aantal zaken van belang als je een goed social media beleid wil voeren. En dat begint bij je website.
Toegankelijkheid van je website
Zorg voor een goede overzichtelijke gebruiksvriendelijke mobiele website. Het merendeel van de zoekopdrachten wordt tegenwoordig op een smartphone of tablet gedaan. Als je website niet geschikt is voor mobiele gebruikers, dan zal Google hem niet terug laten komen in de zoekopdracht. Zeker bij locatie gerelateerde zoekopdrachten is dat een gemiste kans. Een mogelijke klant die op 5 minuten lopen van jouw onderneming een passende zoekopdracht plaatst, moet jouw horecagelegenheid onder ogen krijgen. Een interessant blog of vlog op je website trekt ook de aandacht, zeker als je de blog of vlog via andere kanalen onder de aandacht weet te brengen.
Bedrijfspagina op Facebook
Ondanks dat Facebook niet meer zo immens populair is als in de echte glorietijd, is het nog steeds een van de grootste online platformen van Nederland. Daarom is het belangrijk dat je daar te vinden bent. Leuke relevante berichten op Facebook kunnen rekenen op likes van vaste klanten. En daarmee vergroot je weer je bereik.
Social Media topper nummer 2; YouTube
YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine. Het is een moeilijker medium om in te zetten, maar daardoor niet minder leuk. Je kan al je creativiteit kwijt in de filmpjes die je je nieuwe en vaste gasten wil laten zien. Belangrijk bij het gebruik van YouTube, is dat je jezelf, je onderneming en je personeel een gezicht geeft. Klanten gaan graag naar een vertrouwde omgeving. Door jezelf en je personeel online voor te stellen, geef je klanten het gevoel dat ze je kennen. Je kan je filmpjes delen via je andere sociale kanalen, of op je website plaatsen.
Instagram geeft beeld aan uw bedrijf
Bestaat uw doelgroep deels uit jongeren? Dan is het het overwegen waard om een Instagramaccount aan te maken. Op Instagram deel je foto’s en zeer korte filmpjes, waarbij uiterlijk vooral belangrijk is. Er is weinig ruimte voor tekst.
Twitter, een zinkend schip?
Of je Twitter zou moeten inzetten, ligt echt aan je onderneming. Twitter wordt door jongeren niet meer zoveel gebruikt. De boodschap moet relatief kort zijn, wat je beperkt in je creativiteit. Bestaat je doelgroep uit veertig plussers, dan zou Twitter nuttig kunnen zijn. Bij gebrek aan tijd, kun je Twitter in de meeste gevallen beter laten schieten.
Maak een koppeling
Als je overstag bent en besluit om meer tijd te gaan besteden aan sociale media, dan is het van groot belang dat je al je online activiteiten aan elkaar koppelt. Laat op je website zien dat je actief bent op andere kanalen en noem je website in je berichten op Facebook en YouTube. Het is belangrijk dat klanten zoveel mogelijk je website onder ogen krijgen, daar kun je het meeste informatie op kwijt.
Krijg je het niet voor elkaar om alles zelf op te zetten en bij te houden? Neem contact met ons op en informeer wat wij voor je kunnen betekenen.