Hoe houden we de horeca leuk in corona-tijd?
Aangezien de tweede golf nu echt in gang is gezet, krijgt de horeca in Nederland het zwaar. Waren we intussen al gewend aan de anderhalve metersamenleving, de kuchschermen, het digitaal aanbieden van menukaarten en maximale bezoekersaantallen, sinds kort zijn de sluitingstijden ook vroeger: vanaf 21:00 mogen er geen nieuwe gasten worden toegelaten en om 22:00 gaat de boel op slot. Gezellig? Nee. Noodzakelijk? Blijkbaar. Maar hoe houden we het dan nog enigszins leuk, in de horeca?
Blik op oneindig
De blik zal voorlopig op oneindig moeten, want de nieuwsberichten en andere losse flodders over een eventueel vaccin zijn nog niet erg overtuigend. Het stemt somber, maar we moeten door. Horecamedewerkers en natuurlijk de ondernemers zelf zullen zich soms afvragen waar ze eigenlijk mee bezig zijn als ze weer eens aan iemand vragen of hij of zij verkouden is of koorts heeft. Natuurlijk zal deze met 'nee' antwoorden. En dan zijn er nog de vele andere regels die intussen bij iedereen in de horecawereld bekend zijn.
Social media: straal positivisme uit
Hoe houden we het leuk? was de vraag. Welnu, op social media kun je niet besmet raken met corona, wel met enthousiasme. En ze zijn 24 uur per dag geopend, facebook, instagram en twitter. Dus maak het daar in ieder geval gezellig. Klaag niet, negeer het hele virus liever en post teksten, foto's of filmpjes waar het positivisme vanaf straalt. Humor is daarbij een belangrijk wapen. We gaan hier geen grappen voor je verzinnen, maar wij kunnen je wel helpen je social mediakanalen beter en leuker te maken. Ze vormen anno 2020 een belangrijk deel van je marketingstrategie. Hoe is jouw bedrijf vindbaar op google, met welke content trek je bezoekers op je site en welke toon moet je hanteren.
De straat op!
Maar ook offline is het raadzaam je ondanks de crisis te blijven profileren. De straat op, dus. Hoe vaak zien we Gordon Ramsay niet met medewerkers van noodlijdende restaurants de stad in trekken met bladen vol lekkere hapjes, om te proeven? Alleen al het feit dat je met je medewerkers contact zoekt met de (lokale) bevolking, stemt omstanders vrolijk. Ook hier weer gaat het om positivisme. Extra tip: de flyer. Deel ze uit, want niemand krijgt die dingen tegenwoordig meer. Posters, flyers, drukwerk dat je huis-aan-huis verspreidt, ze werken nog steeds, alleen denken veel ondernemers dat alles maar online moet plaatsvinden. Beide mogelijkheden benutten, is het devies.
Winpakketten
Speciale acties, zoals prijsvragen met winpakketten, zullen ondanks corona nog steeds aftrek vinden - mensen werken immers vaak thuis en zijn geneigd afgeleid te raken door dit soort dingen. Speel daarop in. Een etentje voor de winnaars aan een speciale tafel in de keuken, bijvoorbeeld. Een pasta-wedstrijd waar mensen zelf hun pasta draaien. Een receptenwedstrijd. Of, heel ordinair, een eetwedstrijd: wie kan de meeste hamburgers op? In Nederland niet vaak vertoond, in andere landen heel populair.
Andere tip: om dit allemaal vast te leggen om verslag van te doen op social media, kun je een marketing-stagiair in dient nemen.
Live muziek en andere evenementen
Heb je er ruimte voor, bundel dan de krachten met lokale muzikanten. Zij hebben momenteel helaas ook niet veel te doen, maar wel een fanbase. Zet je woensdag- of donderdagavond of de zondagmiddag in het teken van de lokale muziekscene, laat ze speciale of exclusieve optredens verzorgen in jouw toko en twee werelden zullen elkaar op prettige wijze ontmoeten: jouw vaste gasten maken kennis met nieuwe muziek en hun fans gaan jouw speciaalbieren en andere lekkernijen proeven. Je maakt reclame voor elkaar. Sowieso is het opzetten van simpele, laagdrempelige evenementen niet veel werk, en je zult zien dat je personeel er lol in krijgt. Spelletjesavonden, poëzie, exposities, pub-, film- of popquizzen, vrijdag- of zondagmiddagborrel. En wat te denken van een stadswandeling?
Een stadswandeling?
Welja! Je kent vast wel iemand die veel kan vertellen over de stad of dorp waar je horecagelegenheid gevestigd is. Deze kan tegen een kleine vergoeding (of een maaltijd en wat drankjes) als gids fungeren tijdens een uur durende wandeling, waarin de deelnemers allerlei dingen over hun eigen woonplaats te weten komen. Ze kopen er een combiticket voor, want aansluitend is er natuurlijk een stevige maaltijd. Het is weer eens wat anders.
Inspiratie
Het zijn maar wat losse ideeën om in deze moeilijke tijden toch de moed erin te houden. Als je je beperkingen kent, kun je daarbinnen onbeperkt te werk gaan, zei Jules Deelder ooit. En laat dat nu net van toepassing zijn op de Nederlandse horeca in de herfst van 2020. We wensen je heel veel inspiratie en natuurlijk succes de komende periode, en als je hulp nodig, weet je ons natuurlijk te vinden.