Bereid je voor op het nieuwe normaal
We zijn bijna een jaar verder nadat de crisis ons land in zijn greep kreeg. In maart 2020 werd de eerste Corona patiënt ontdekt in Nederland en niet heel veel later moest alle horeca dicht. Na een redelijke zomer sloeg het noodlot opnieuw toe in het najaar en hebben we tot nu toe een dramatische winter. Hoewel we er nog niet zijn, is er toch stille hoop en zien we het licht aan het einde van de tunnel dankzij de vaccins. Kortom, het wordt tijd om je voor te bereiden op het nieuwe normaal.
Aangezien we sinds kort de zwaarste maatregel ervaren, de avondklok, lijkt het wellicht te vroeg om je klaar te maken als horecaondernemer voor het opengaan van de horeca. Echter, dit is een grote fout om zo te denken. Je hebt de crisis tot nu overleefd, maar nu moet je ervoor zorgen dat je zeer goed uit de startblokken komt. Dit is het moment om jouw onderneming een boost te geven. Vooral als jij onze hulp wil gebruiken bij het openen van het restaurant, dan is dit het moment om te beginnen, aangezien veel ondernemers in de komende maanden bij ons zullen gaan aankloppen. Hieronder lees jij waarom dit het perfecte moment is om te beginnen.
Een nieuwe start
Als horecazaak is het altijd belangrijk om met de tijd mee te gaan. Zo veranderen trends continu en daar moet jij natuurlijk op in spelen. Denk bijvoorbeeld aan populaire biertjes, wijn en eten. Het afgelopen jaar heeft logischerwijs ontzettend veel invloed gehad op ons hele leven en daarom ook op de trends. Als jij nu naar jouw restaurant kijkt, dan moet jij jezelf de vraag stellen, speelt de zaak nog in op de huidige wensen van de klant?
Duidelijke voorbeelden hierbij zijn natuurlijk afstand tussen tafels en de hygiëne van het personeel en de klanten. Echter, het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij de trends van de jaren voor 2020 ook al hebt gemist en in dat geval biedt deze nieuwe start jouw de mogelijkheid om weer helemaal up-to-date te komen. Daarom is dit het moment om de zaak en alles wat daarbij komt kijken op de schop te gooien.
Wellicht ben jij een ster in koken of het uitzoeken van een goede wijn, maar heb jij minder affiniteit met marketing en branding. In dat geval is het fijn om wat ondersteuning op dit gebied te krijgen en dit is mogelijk bij ons. Echter, besef je wel dat veel ondernemers onze hulp zullen willen gebruiken wanneer de horeca weer open mag en daarom is dit ook een reden om nu al te beginnen met het vooruitkijken naar de toekomst. Wacht vooral niet langer en maak jouw zaak nu klaar voor het post-corona tijdperk.
Nu jij weet waarom je nu al moet beginnen met het klaarmaken van jouw zaak, wil je natuurlijk ook weten waar je dan aan moet denken. Hieronder gaan we in op een aantal gebieden waar je naar kan kijken om jouw horecazaak klaar te maken voor de grote heropening.
De nieuwe zaak
Allereerst is het belangrijk om er voor te zorgen dat het restaurant of het café goed ingericht is voor het nieuwe tijdperk. Je hebt hier wellicht in de zomer al wat aan gedaan en dat werkte goed of juist niet. Het is belangrijk dat er ruimte in de zaak is voor mensen die graag wat meer afstand houden tot anderen. Dit kan je creëren door het plaatsen van schermen, die je verwerkt in het interieur van de zaak. Ook kan je de plekken wat uit elkaar plaatsen, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van het aantal plekken.
Daarbij is hygiëne zeer belangrijk. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je alles continu kan blijven reinigen. Denk ook hierbij aan een goede ventilatie. Wanneer jij binnen niet veel ruimte hebt, is het verstandig om ervoor te zorgen dat klanten fijn buiten kunnen zitten. Dit maak je mogelijk door windschermen en heaters.
Naast het feit dat je rekening moet houden met de veranderingen door Corona, is dit ook het moment om te bedenken of jouw huisstijl nog wel werkt. Neem eens een kijkje bij zaken die momenteel erg populair zijn. Wat doen zij dan precies wat goed werkt? Is jouw interieur nog wel bij de tijd? Dit soort vragen hebben weinig met Corona te maken, maar de crisis biedt wel het moment om hierover na te denken. Je kan nu immers de zaak aanpassen zonder dat je inkomsten misloopt.
Branding
Los van het interieur van de zaak en hoe je inspeelt op de nieuwe wensen door Corona, is het tijd om eens aan de branding van de zaak te denken. Ben jij inmiddels dat muffe café in de stad geworden? Wellicht is het dan tijd om er wat hips van te maken. Misschien zit jij tussen twee doelgroepen in en pak je daardoor maar een klein beetje van beide groepen. Denk eens na over de klant, waar jij je op richt en vraag je af wat je kan doen om die klanten meer aan te spreken. Onze experts helpen jou hier natuurlijk graag bij.
Wanneer jij goed op het netvlies hebt wie jouw doelgroep is, dan kan je eens kijken naar verschillende onderdelen van jouw zaak. Denk bijvoorbeeld aan de website. Is deze toegankelijk en ook op de mobiel? Is het menu interessant voor de mensen op wie jij je richt? Heb ik daarbij wel de juiste wijn- en bierkaart? Moet ik niet cocktails gaan verkopen? Al deze vragen hebben te maken met hoe jij jouw zaak op de markt brengt.
Wees overigens niet bang dat dit een grote investering wordt. De kosten liggen vooral in de tijd om erover na te denken. Wanneer jij jouw branding aanpast, zal je waarschijnlijk alleen moet investeren in nieuwe menu's, servetten en enkele andere veranderingen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je allemaal moet veranderen en om hier meer inzicht in te krijgen, kunnen wij jou heel goed helpen.
Marketing
Als laatste is het belangrijk om naar de marketing te kijken. Veel ondernemers doen hier helemaal niks mee, terwijl je met kleine investeringen veel meer klanten kunt trekken. Ook hier helpen wij jou graag mee, maar vergeet niet hoe dichterbij we bij de opening van de horeca komen, hoe drukker het wordt en hoe langer je zal moeten wachten.
Marketing kan gedaan worden op een aantal verschillende manieren en hoe je het moet doen hangt veelal af van de doelgroep. Zo is het verstandig om jongere doelgroepen via social media te bereiken. Hiervoor heb je een goede website nodig en mooie social media accounts. Wanneer je hier goed in slaagt, kan jouw zaak ontzettend populair worden. Bij een oudere doelgroep zal je meer moeten inzetten op ander soort media en ook hier helpen wij graag mee.
Denk er eens over na
Nu je dit stuk gelezen hebt, heb je voor de komende week iets om over na te denken. Ga eens midden in de lege zaak staan en denk eens groot over wat de mogelijke aanpassingen kunnen zijn. Schrijf de ideeën op en neem eens contact met ons op. Dit is het moment voor een nieuwe start en greep deze kans om sterker uit de crisis te komen. Alleen als je nu begint, zal jij op tijd klaar zijn voor het nieuwe normaal. Ben jij overtuigd en wil meteen aan de slag? Neem dan vandaag nog contact met ons op.