10 Manieren Om Meer Klanten Te Trekken In De Horeca
Nieuwe klanten aantrekken in de horeca, hoe kan je dat het beste aanpakken?
Veel restauranthouders en café-eigenaren zitten soms met lege stoelen en duimendraaiend personeel. Zeker doordeweeks in de wintermaanden kan de onderbezetting van gasten serieus zijn. Het aantrekken van nieuwe klanten om die lege stoelen te vullen is goed mogelijk, al vergt het wel een noodzakelijke investering in tijd óf geld.
Wil je snel nieuwe klanten trekken, begin van vandaag nog met het toepassen van slimme marketing!
Dit artikel helpt je alvast om enkele praktische ideeën te verzamelen. De horeca kent veel competitie, maar wij geloven sterk dat je met wat handige trucs een eind op weg kunt komen. Lees snel verder om 10 unieke manieren te ontdekken die snel nieuwe klanten kunnen opleveren.
Nieuwe Horeca Klanten Aantrekken
Wil je als restaurant, café of andersoortig bedrijf in de horecabranche opvallen, dan is het nodig om wat gericht werk te verrichten op het vlak van promotie. Uiteraard speelt hierin de digitale wereld een grote rol. Iedere Nederlander is tegenwoordig immers vrijwel dagelijks op het internet te vinden. Daar moeten we dus zeker gebruik van zien te maken.
Tenzij je bent aangesloten bij een franchiser, is het broodnodig om sterk in te zetten op lokale marketing (in de regio). Ook dit kan vaak online worden gedaan. Laten we direct in de ideeën duiken, wellicht zit er een slimme tactiek bij die je op een slimme manier in jouw bedrijf kunt toepassen:
- Sociale media uitbesteden: Uiteraard ben je als ondernemer niets zonder een prominente aanwezigheid op sociale media. Instagram, Facebook, of Twitter kunnen gemakkelijk nieuwe gasten opleveren. Dat wist je natuurlijk al… Maar wist je dat je het ook gemakkelijk aan een gespecialiseerd marketingbedrijf kunt uitbesteden voor relatief weinig geld? Hier een overzicht van wat ons horeca-gerichte marketingbedrijf voor je kan doen.
- Gebruik lokale SEO: Klinkt misschien wat technisch, maar met lokale Search Engine Optimization (SEO) bedoelen we dat jouw horecaonderneming goed op Google gevonden kunt worden in de regio. Stel nu dat je een sushi restaurant in Zwolle runt. Dan wil je natuurlijk bovenin de zoekresultaten staan met je website, wanneer iemand “sushi Zwolle” intypt in Google. Starten met lokale SEO is niet moeilijk, hier vind je een handige (gratis) gids.
- Influencers gebruiken: Er zijn ontzettend veel zogenoemde influencers met een grote hoeveelheid volgers op sociale media als Instagram of YouTube. Maar denk ook aan food bloggers, waarvan we er genoeg hebben in ons land! Influencers zijn een soort BN-ers, maar dan voor een specifieke doelgroep en online. Neem eens contact op met een influencer om een samenwerking aan te gaan tegen een eerlijke vergoeding. Zo vind je direct nieuwe, gerichte klanten.
- Lokale media stunts: Heb je een leuke actie of een interessant evenement ingepland? Een lokale krant, radiozender of TV-station maakt graag een reportage. Dat is direct leuke gratis reclame voor je horeca onderneming. Denk bijvoorbeeld aan: Een springkussen neerzetten voor de kleintjes, een eetwedstrijd organiseren, of een uniek nieuw product op het menu aanbieden.
- Maak reserveren makkelijker: Voor gasten is het vaak een barrière om te reserveren, omdat ze hiervoor allerlei dingen moeten inplannen en regelen. Maak het makkelijker door met één druk op de knop via de website een reservering te doen. Een service als The Fork (voorheen bekend als ‘IENS’) kan hierbij helpen. Een andere mogelijkheid is het ontwikkelen van een simpele app voor Android of iOS, waar klanten kunnen reserveren, het menu kunnen inkijken, of op de hoogte kunnen blijven van nieuws rondom je restaurant.
- Sponsor lokale evenementen: In elke regio van Nederland zijn er wel sportverenigingen te vinden die wedstrijden organiseren. Verbind je naam aan zo’n evenement om direct lokale bekendheid te creeëren. Ook buurtverenigingen, jaarmarkten, scholen, sinterklaasintochten, paasevenementen, nieuwjaar, of andere terugkerende momenten kan je sponsoren!
- Denk aan reputatiemanagement: Wat zegt Google Reviews over je horeca onderneming? Ben je überhaupt wel zichtbaar op Google Maps? Wat zeggen beoordelingswebsites als Trustpilot, Kiyoh, Custorate, of Feedback Company over je bedrijf? Hier een overzicht van beoordelingswebsites waar je op kunt voorkomen. Het is ook slim om regelmatig de naam van je restaurant te googlen en te kijken of er ergens negatieve berichten over je zijn geschreven. Een handig trucje is het aanzetten van Google Alerts, hiermee krijg je een notificatie wanneer er een nieuw bericht over je geschreven is.
- Verzamel contactgegevens van bestaande klanten: Veruit de makkelijkste klanten om aan te verkopen zijn reeds bestaande klanten. Dit is geen geheim principe: In de wereld van marketing wordt dit constant toegepast. Zorg er dus voor dat je bestaande gasten blijvend vasthoud. Bind ze actief aan je bedrijf! Dit kan je bijvoorbeeld doen door middel van een e-mail nieuwsbrief, het versturen van lokale post, of een SMS-promotie. Ook volgers op sociale media zijn erg waardevol hierin. Installeer een Facebook pixel op je website en ga aan de slag met retargeting advertenties! Klinkt dit verwarrend? Neem gerust contact met ons op voor wat uitleg, HorecaXplosion is namelijk gespecialiseerd in marketing voor de horeca.
- Gratis eten voor gasten die anderen doorverwijzen: Dit principe heet ook wel ‘affiliate marketing’, misschien heb je er wel eens van gehoord. Je geeft mensen (bij voorkeur eerdere gasten) de mogelijkheid om geld of een gratis diner te verdienen door anderen door te verwijzen naar je restaurant. Hiermee boost je de mond-op-mond reclame razendsnel!
- Speciale korting voor lokale bewoners: Natuurlijk raken lokale bewoners wel eens uitgekeken op het horeca aanbod in de buurt. Om deze mensen vast te houden, kan je bijvoorbeeld kortingen geven voor mensen in je stad of dorp. Hiermee creeër je een ‘huiskamer’ gevoel, een plek waar buurtbewoners kunnen komen voor iets lekkers. Denk aan het weggeven van een gratis kopje koffie bij de aankoop van een gebakje. Of een simpel ontbijtje voor één euro (iets wat bijvoorbeeld de IKEA of HEMA erg goed doet).
Hulp Bij Horeca Marketing
Natuurlijk zijn er veel meer manieren om bij een breed publiek op te vallen. Maar deze tips en strategieën helpen je alvast een klein stapje op weg. Nu je de tijd hebt genomen om onze adviezen door te nemen, is het nodig om ze ook zo snel mogelijk door te voeren.
Heb je nu nog vragen, of denk je dat je helemaal geen tijd hebt voor de meeste methoden hierboven beschreven? Dan kunnen we bij HorecaXplosion je wellicht van dienst zijn. Ons full-service marketingbedrijf is namelijk speciaal gericht op de horeca. Neem gerust vrijblijvend contact op met ons op, dan kijken we samen hoe we je kunnen helpen méér klanten aan te trekken.