21 Handige Tips Voor Meer Gastvrijheid In De Horeca
Op zoek naar ideeën om snel én effectief de gastvrijheid van je horeca onderneming te verbeteren? De praktische tips in dit artikel kunnen je hier direct bij helpen. Zie het als een handige checklist om te controleren of je goed op weg bent met een gastvrije aanpak van je restaurant.
De adviezen en tips in de onderstaande lijst zijn natuurlijk maar het topje van de ijsberg. Een hulpmiddel om een doel te bereiken. Gastvrijheid draait uiteindelijk om de persoonlijke interactie tussen de gastheer of gastvrouw en de gast.
Als restauranthouder wil je namelijk maar één ding bereiken: Gasten een fijne avond bezorgen en met een goed gevoel naar huis sturen. Laten we direct in de tips duiken en kijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken!
Zo Verbeter Je Gastvrijheid In De Horeca (21 Tips)
- Personaliseer gerechten: Wil een gast liever een bepaalde saus of groente? Zorg dan dat deze al direct bij het menu gekozen kan worden. Gerechten personaliseren is het belangrijkste wat je kunt bieden als horeca ondernemer.
- Train werknemers op betrokkenheid: Je personeel heeft sturing nodig, ook al zullen ze uit zichzelf al attent zijn tegenover klanten. Gerichte trainingen rondom betrokkenheid geven zal helpen bij snelle verbeteringen in de gastvrijheid.
- Maak gebruik van feedback: Vraag gerust aan klanten wat ze goed of slecht vonden. Hierdoor kan je snel én gericht verbeteringen doorvoeren in je bedrijf.
- Zorg dat niemand hoeft te wachten: Iedereen heeft een hekel aan wachten. Verkort wachttijden door snel drankjes aan te bieden en een mandje met brood (+ dipsaus) aan te bieden. Dit wordt nog té vaak vergeten door veel horeca ondernemers.
- Los problemen direct op: Is er een probleem? Treuzel niet en laat direct de manager aan tafel komen. Directe problemen vergen een directe oplossing.
- Gebruik technologie in je voordeel: Voorkom fouten in het orderproces door het digitaal opnemen van een bestelling. Investeer in handige touchscreen menu’s voor je werknemers.
- Implementeer een onboarding programma: Voor nieuwe werknemers is het belangrijk direct training en gerichte handvatten te krijgen voor omgang met klanten. Hierdoor zorg je ervoor dat iedereen direct op één lijn ligt.
- Start een reward programma voor werknemers: Werknemers motiveren kan met het belonen van goed gedrag. De eerste stap is werknemers trainen op gastvrijheid, de tweede stap is ze hiervoor actief belonen.
- Zoek inspiratie bij andere restaurants: Gastvrijheid wordt door iedere ondernemer anders ingevuld. Durf eens bij andere restaurants een hapje te gaan eten en kijk het vak af van de concurrentie. Het is echt niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden.
- Wees aanwezig op sociale media en bij reviews: Wordt er ergens online over je gepraat? Ga de interactie direct aan! Reageer op positieve reviews, of ga op Twitter het gesprek aan. Hier kan een marketingbedrijf als de onze bij helpen, bekijk hier onze mogelijkheden.
- Maak reserveren makkelijk: Een systeem als TheFork maakt het plaatsen van een reservering een fluitje van een cent via het internet. Je wil gasten vooraf al van alle gemakken voorzien, software kan hierbij een uitkomst zijn.
- Geef gasten een visuele tour voor aankomst: Hierdoor bouw je al wat spanning op en laat je gasten weten wat ze kunnen verwachten. Het vergt wat technologie, maar je zal zien dat veel mensen het erg prijs stellen.
- Vergeet het pepermuntje niet: Een kleinigheidje weggeven na het diner is wel zo attent. De traditie in Nederland is om een pepermuntje te geven bij de rekening, om zo de mond na alle smaaksensensaties weer even te kunnen opfrissen. Maar vervang het pepermuntje gerust door iets anders.
- Digitaal bedankje: Ook na het diner moet je contact proberen te houden met gasten. Stuur ze een SMS-berichtje, kaartje of mailtje met een bedankje voor hun bezoek, een dag nadat ze zijn geweest. Hier kan je bijvoorbeeld ook een evaluatieformulier aan vast maken.
- Geef gasten een welkomstkaartje: Dit zelfde gaat natuurlijk ook op bij de ontvangst. Een restaurant met persoonlijke welkomstkaartjes (op naam) bij reservering is direct een mooie binnenkomer. Een persoonlijk berichtje voor elke gast geeft een gevoel van “welkom zijn”.
- Plan leuke evenementen voor gasten: Hierdoor blijven de vaste gasten geïnteresseerd en trek je direct nieuwe gasten aan. Denk aan live muziek, thema-avonden, of bijvoorbeeld een uniek menu voor één weekend.
- Start een loyalty programma: Hiermee geef je mensen motivatie om nog eens terug te komen en kan je ze op zo’n moment een leuke korting geven. Punten sparen zou het liefste wel snel in een leuke aanbieding moeten resulteren, want de meeste mensen gaan niet heel vaak uit eten.
- Stuur een appje of SMSje: Klantcontact kan verder gaan dan alleen over de toonbank. Stuur een SMS of Whatsapp bericht om een reservering te bevestigen (of een herinnering van een reservering te kunnen sturen). Hierdoor hou je het contact warm, zonder lastig over te komen.
- Motiveer gasten om het restaurant online te delen: Start een prijsvraag voor een gratis diner met een hashtag op Twitter of Instagram en verspreid zo authentieke én gratis reclame van echte gasten. Zo verspreid jouw naam zich als een olievlek over het internet.
- Zet arrangementen breder op: Samenwerken met andere bedrijven kan klanten een leuk dagje weg opleveren. Ga een samenwerking aan met een activiteitencentrum om een combi-promotie te starten. Zo kan je samen groeien.
- Altijd blijven lachen: Natuurlijk kan er bij gastvrijheid niets boven de glimlach van een ober of chef-kok. Laat bij grote gezelschappen ook altijd even degene die het eten maakt kennis maken met de gasten. Dit wordt altijd erg gewaardeerd.
Meer Marketing Adviezen Voor Je Restaurant?
Natuurlijk gaat het groeien van je horeca gelegenheid verder dan alleen verbeteringen aanbrengen in de gastvrijheid. Je kunt misschien wel het vriendelijkste personeel van Nederland hebben, maar dat is slechts één stukje van de puzzel naar succes.
Minstends zo belangrijk is het vinden van het meest aantrekkelijke concept om je verbeterde gastvrijheid het beste naar voren te laten komen. Heb je wel genoeg aan je formule gesleuteld om het je gasten naar de zin te maken? En heb je voldoende capaciteit om dit uit te werken naar een groots succes?
Méér focussen op goede gastvrijheid én lekker eten houd in dat je andere taken beter uit handen kunt geven. Bij HorecaXplosion kunnen we hierbij helpen, door het beste van beide werelden te bieden. Zo helpen we bij het uitwerken van concepten en het verzorgen van de online marketing.
Daarnaast kan je bij ons terecht voor gepersonaliseerd drukwerk, het regelen van bedrijfskleding, of andere taken waar je liever geen omkijken naar hebt. De mogelijkheden bij ons marketingbureau zijn erg breed. Interesse? Neem dan eens (vrijblijvend) contact met ons op. Dan kijken we samen naar jouw kansen om te groeien!