21 Slimme Zomer Terras Ideeën Voor De Horeca
Als horeca ondernemer is het belangrijk het terras op tijd klaar te maken voor de zomer.
Wanneer het warmer wordt, willen gasten immers graag buiten genieten van het lekkere weer. Als ondernemer moet je al wat eerder de zomer in je bol hebben, want het zal de nodige voorbereiding kosten om klaar te zijn voor het drukste seizoen van het jaar.
Met de slimme tips in dit artikel, kan je van het aankomende zomerseizoen een onvergetelijke, maar vooral ook een winstgevende ervaring maken voor jezelf en het team waar je mee werkt.
Veel horeca ondernemers gebruiken een aantal briljante trucjes om het terras nét dat beetje aangenamer te maken voor de gasten. Met wat ideeën kan je direct aan de slag om ook jou eigen restaurant weer een stukje te verbeteren.
Wij verzamelden goede ideeën bij de concurrentie, zodat jij het niet hoeft te doen. Al deze dingen worden al ergens in Nederland toegepast. Laten we er direct in duiken!
Het Perfecte Terrasje
Klantbeleving, daar draait het allemaal om op een terras. Aankomen op een warme zomerdag en nog even neerstrijken aan een tafeltje in de avondzon. “Een rosétje alstublieft.” Komt eraan meneer. De gekoelde roséfles parelt van de condens. De serveerster schenkt het moeiteloos in, terwijl op de achtergrond een relaxt nummer speelt. “Alstublieft meneer, wil u daar nog wat lekkers te eten bij?”
Het was cabaretier Hans Sibbel die de perfecte terrasbeleving zo mooi omschreef in zijn voorstelling Welcome To Paradise, vele jaren geleden:
https://www.youtube.com/watch?v=7Yw3hzp1rJY
Een fijne avond beleven, lekker drinken en heerlijk eten. Dat is uiteindelijk waar we het allemaal voor doen. Fijne herinneringen maken op een terras hoeft absoluut niet ingewikkeld te zijn. Met het implementeren van wat kleine ideeën kan je van een ‘standaard’ terrasje al snel de perfecte terrasbeleving maken.
Slimme Zomer Terras Ideeën
- Bestrijd vliegend ongedierte: Ergernis nummer 1 weghalen is essentieel. Veel terrassen hebben overdag last van wespen, of ’s avonds last van muggen. Probeer deze zo veel mogelijk te bestrijden. Lok ze weg met een insectenval, of lees even deze tips door.
- Werk aan je merk: Waarom zou je een bierviltje van een merk als (bijvoorbeeld) Palm neerleggen, wanneer je ook je eigen logo kunt gebruiken? Er zijn voldoende opties om ook op het terras de naam van het restaurant terug te laten komen. Dit kan je laten doorwerken in heel het design, van zitkussens tot parasol, van menukaart tot bedrijfskleding.
- Stormbestendige overkappingen: De Nederlandse zomers krijgen steeds meer te maken met hevige, onvoorziene zomerbuien. Soms met hagel en flinke windstoten. Zorg er dus voor dat je overkapping tegen een stootje kan. Ook is het verstandig om eventuele kussentjes zo veel mogelijk onder de overkappingen te houden, zodat je ze wat makkelijker naar binnen kunt halen als dat nodig is.
- Denk aan het kussentje: Over kussentjes gesproken. Niet iedere gast is goed ter been! Ouderen en mensen met een beperking kunnen een goed ondersteunend kussentje erg waarderen. Een stukje extra service naar de klant toe. Hou deze dus altijd achter de hand.
- Deel je cijfers met het personeel: Vooral jonge werknemers willen graag onderdeel zijn van het bedrijf. Wees daarom niet bang om winstcijfers te delen en inspiratie voor verbetering over te brengen. Ook onervaren werknemers hebben écht wel iets in hun mars. Leer van elkaar en geef elkaar feedback!
- Motiveer personeel: Stel iets positiefs in het vooruitzicht, zoals een bedrijfsuitje of een bonus als de fooienpot een mooi volume krijgt. Maar ook een vooruitzicht van nieuwe verantwoordelijkheden kan een goede uitwerking hebben op de motivatie van personeel.
- Zes keuzes zijn genoeg: Een menukaart moet vooral functioneel, overzichtelijk en simpel zijn. Overweldigen met keuze levert chaos op bij bestellingen én bij de inkoop. Voor eten kan de regel van zes helpen. Zes voorgerechten, zes hoofdgerechten en zes nagerechten op de kaart zetten. Zo is er voor ieder wat wils, maar wordt niemand overweldigd door keuzestress.
- Haal dat euroteken van de kaart: Je wil vooral een dranken- en etenskeuze bieden met een menu. De kosten komen later wel. Om de klantbeleving te verbeteren, kan je een slim trucje toepassen: Verwijder het euroteken voor bedragen. Zo verzacht je de psychologische pijn van het betalen, maar kan je wel een indicatie van kosten geven.
- Natuurlijke en lokale producten: Je kunt natuurlijk een Heineken biertje serveren, maar is het niet veel leuker om een lokale hobbybrouwer in te schakelen? Een product met een verhaal verbetert de klantbeleving sterk. Het geeft mensen een goed gevoel én een leuk gespreksonderwerp op het terras. Daarnaast willen mensen best iets toeleggen op zo’n product, waardoor je prijzen kunt verhogen.
- Eigenaar op het terras aanwezig: Heeft je personeel vragen, dan is het op een drukke terrasdag goed dat iemand die van alle zaken verstand heeft direct kan antwoorden. Zet je altijd een manager of eigenaar op het terras, dan heeft je team direct professionele ondersteuning en kan je klanten sneller helpen.
- Zonwering met verlichting: Wil je dat zonwering multifunctioneel gebruikt wordt? Dan kan je bijvoorbeeld ook verlichting laten inbouwen in een overkapping. Vraag er maar eens naar bij je lokale zonweringsbedrijf. Ook zijn terrasverwarmers in de overkapping een optie. Natuurlijk is het een investering, maar het kan een terrasbeleving snel aangenamer maken.
- Overweeg self-service: Besparen op personeelskosten kan heel makkelijk. Self-service is een oprukkend fenomeen in de horecawereld. Gasten vinden het geen probleem om zelf even naar de bar te lopen voor een drankje, wanneer je hier duidelijk over bent. Een vol terras kan je bijvoorbeeld aanvullen met een gedeelte sta-tafels, waar mensen zelf hun drankjes en hapjes kunnen bestellen bij de bar.
- Laat gasten muziek kiezen: Erger jij je ook wel eens aan muziek op een terras? Je bent niet de enige. Geef gasten de mogelijkheid om een nummer aan te vragen uit een vooraf opgestelde lijst. Of laat ze een genre kiezen. Zo kan je de muzieksmaak van jouw terras aanpassen op de wens van aanwezigen. En het is ook nog eens leuk vermaak voor gasten.
- Nieuwe werknemers laten meelopen: Gooi een nieuwe werknemer niet direct in het diepe, maar laat hem of haar eerst een aantal dagen meelopen. Zo zal het proces op het terras, maar ook voor de gasten die binnen dineren, een stuk duidelijker worden. Langzaam overhevelen van taken kan helpen om de inwerking wat gestroomlijnder te laten verlopen.
- Betalen probleemloos maken: Voor een gast is het betaalproces altijd wat ongemakkelijk. Een ober of serveerster roepen voor de rekening is toch een beetje bedelen om te mogen betalen. Sommige horecalocaties maken hierom gebruik van een leuk systeem: Blauw vlaggetje gebruiken wanneer je wil bestellen, groen vlaggetje gebruiken wanneer je wil betalen.
- Introduceer natuurlijke elementen in het interieur: Om een uitnodigende uitstraling te kunnen garanderen, kan je altijd terugvallen op het gebruik van natuurlijk materialen in je terrasinterieur. Voornamelijk hout doet het goed, maar zorg er wel voor dat het comfort gegarandeerd blijft. Genoeg momenten dat gasten weglopen omdat iets niet lekker zit.
- Verkoop meer met een suggestie: Laat personeel bij de bestelling van een drankje ook extra vragen naar een bijgerecht. Soms kan een simpele vraag de omzet omhoog doen vliegen: “Wil u daar misschien iets lekkers bij eten, zoals een stukje huisgemaakte kersenvlaai?” Heerlijk, doe mij maar een stukje! Klassieke hardlopers zijn gebak en bittergarnituren.
- Evalueer elke dag: Even naborrelen aan het einde van de dag helpt niet alleen de saamhorigheid onder het personeel te verbeteren, ook is het goed om even door te nemen wat er goed ging en wat er beter kan. Dit kan je goed integreren met een evaluatie van de dagomzet én even vermelden wat de opbrengst van de fooien was.
- Sneller aan de terrastafel betalen: Wanneer gasten binnen moeten afrekenen of de ober/serveerster elke keer een pinautomaat moet halen ontstaat er chaos en inefficiëntie. Laat je persooneel dus rondlopen met een handmachine om af te rekenen, waardoor een bestelling snel gepind kan worden.
- Een brede keuze alcoholische dranken: Bieren, rosé en wijn worden steeds belangrijker op het terras. Zorg ervoor dat je gasten kunnen kiezen met een aparte drankenkaart, maar ook dat het personeel goed op de hoogte is van de verschillende opties.
- Verleng het terrasseizoen: Natuurlijk is niet alleen de zomer geschikt voor een gezellig terras. Je kunt ook op koudere dagen iets moois maken van een terrasbeleving. Met een dekentje en een warme kop thee of chocolademelk kan ook een terras in de wintermaanden leuk zijn. Een mooi haardvuur kan hier zeker bij helpen. Zorg ook voor goede bescherming tegen de elementen.
Succesvol Het Zomerseizoen In
Wanneer je een handvol van de ideeën kunt toepassen in je bedrijf in de komende zomerperiode, zal je zien dat de bedrijfsvoering van je zaak weer een stuk vooruit kan gaan.
Blijven innoveren is belangrijk: Met de tijd veranderd ook de wens van de gast.
Natuurlijk zullen niet alle tips in dit artikel op jouw bedrijf van toepassing zijn, maar zelfs wanneer je één klein advies kunt toepassen, zijn wij al hardstikke tevreden. Bij HorecaXplosion helpen we je namelijk graag met het groeien van je zaak!
Naast leuke ideeën voor het zomerterras, kunnen we nog veel meer betekenen voor je bedrijf. Denk hierbij aan het verzorgen van je huisstijl, de online marketing maar ook het ontwerpen van concepten. We zorgen er graag voor dat je terras straks bomvol zit. Mocht je benieuwd zijn hoe we jouw omzet kunnen verhogen, dan kan je meer informatie vinden op deze pagina.