Horeca-trends: ben jij klaar voor de herfst?
Nu de zomerzon steeds meer afzwakt en de dagen weer frisser worden, moet je als horecaondernemer goed op de hoogte zijn van de laatste horeca-trends. Als je weet hoe je doelgroep anno 2019 graag zijn vrije tijd doorbrengt, kun je hier immers goed op inspelen. Wie innovatief te werk gaat, zorgt ervoor dat zijn bedrijf ook in de herfstmaanden blijft lopen. En ga je slim om met de huidige horeca-trends, dan is de kans groot dat je je bedrijf kunt laten groeien.
Welke actuele trends in de horeca móet je echt kennen om de herfst succesvol te doorlopen? We zetten er 3 voor je op een rij!
1. Weten wat je eet (en drinkt): wees transparant
Om millennials kun je niet meer heen. Deze jonge generatie geeft haar geld graag uit in cafés, restaurants en hotels. Maar millennials willen wél weten wat zij consumeren. Gezondheid is een hot topic, net als bewustzijn. Als je hen een bord voorschotelt vol mysterieuze hapjes, trekken ze de wenkbrauwen op. Wat ligt daar precies? Uit welke ingrediënten bestaat het? Waar komen de gebruikte producten vandaan? En wat is eigenlijk de voedingswaarde? Een hardnekkige horeca-trend is het beantwoorden van dit soort vragen – het liefst reeds op de menukaart, zodat gasten weten wat ze bestellen.
Verwerk je ook nog een aantal superfoods in je aanbod, dan ben je helemáál up-to-date. Dit betekent overigens niet dat je een hypergezonde kaart moet samenstellen. Bedenk maar eens hoe creatief je bijvoorbeeld kunt omspringen met een avocado!
2. Visueel en digitaal: omarm 'horeca 2.0'
De gast van tegenwoordig is visueel ingesteld en brengt vele uren door op het wereldwijde web. Mooie kiekjes en filmpjes wekken enthousiasme en zorgen ervoor dat je opvalt in het woud van horecaconcurrenten. Wil je de kans lopen dat je etablissement 'viral' gaat? Zorg er dan voor dat je aanwezig bent op social media. Plaats originele foto's op je Facebook-pagina, draai een leuk 'achter-de-schermen'-filmpje voor je YouTube-account of deel een pakkende Instagram-story. Vooral wanneer je een bijzonder gerecht of een creatieve cocktail hebt bereid, vormen socialmediakanalen hét middel om je creatie te delen met de wereld. (Behoed jezelf wel voor deze 5 fouten van horecaondernemers op social media!)
Wil je een stapje verdergaan, denk er dan eens over om technologie ook een plekje te geven binnen de muren van je horecabedrijf. Een van dé horeca-trends van nu is de digitale menukaart. Het concept is simpel: je vervangt alle traditionele menukaarten door tablets waarop gasten eenvoudig hun bestelling kunnen doorgeven. Daarmee bespaar je tijd én kun je gasten gemakkelijk veel informatie geven over de gerechten en drankjes die je aanbiedt. Daarmee vink je horeca-trend 1 (zie hierboven) ook meteen af.
3. Het totaalplaatje: creëer een horecabeleving
De tijd waarin gasten alleen voor een lekkere maaltijd of een vakkundig bereid drankje kwamen, is voorbij. In 2019 gaat het om de totaalbeleving. 'Kwaliteit' is het sleutelwoord op alle niveaus. Als je medewerkers gasten het gevoel geven dat zij écht welkom zijn, heb je direct een streepje voor op je concurrenten. Begin daarom met het trainen van je personeel. Onze blog ’21 handige tips voor meer gastvrijheid in de horeca’ biedt daarvoor een mooi startpunt.
Maar daar houdt het natuurlijk niet bij op. Wil je écht meekomen met de huidige horeca-trends, dan bied je jouw gasten een complete zintuiglijke ervaring. Dat je op smaak let, ligt voor de hand. En waarschijnlijk houd je tevens (enigszins) rekening met zicht door eten en drinken op een aantrekkelijke manier te presenteren. Maar denk je ook goed na over zaken als inrichting, verlichting, akoestiek en muziek? Door daar bewust mee om te gaan creëer je daadwerkelijk een unieke ervaring voor je gasten!
Hulp nodig bij het implementeren van horeca-trends?
HorecaXplosion helpt restauranteigenaren, cafébazen en hotelmanagers om deze en andere horeca-trends en -concepten te realiseren. Met veel enthousiasme, plezier en deskundigheid. Interesse? Neem gerust eens contact met ons op.