Horeca corona crisis
Horeca dicht t/m miniaal 28 april ... en nu!?
Door de Corona is het voor veel horecagelegenheden een zeer moeilijke tijd. Er kan zelfs gesteld worden dat het voor deze branche extra zwaar is, omdat er vrijwel geen enkele manier is om nog open te blijven. Een uitzondering daarop is dat sommige horecagelegenheden een omslag hebben gemaakt naar enkel afhalen en bezorgen, maar dit dekt niet de volledige omzet. En daarnaast heerst er dan ook nog eens onzekerheid. Want men weet niet voor hoe lang de horeca dicht moet blijven. Ondertussen verdien je minder omzet en heb je nog wel gewoon de kosten. Het ene bedrijf heeft natuurlijk meer vet op de botten dan de andere.
Maar uiteindelijk is het voor iedereen een zware tijd, maar gelukkig zijn er steunpakketten waar je momenteel gebruik van kunt maken. Daarnaast kun je in deze periode natuurlijk in zak en as zitten, maar het is ook verstandig om pragmatisch te denken. Gebruik deze tijd in je voordeel, want er zijn vaak veel zaken die nog gedaan moesten worden. Zaken die dan altijd voor zich uit werden geschoven, omdat je er geen tijd voor had. Omdat het altijd heel druk was. Nu heb je tijd om dat eens te gaan verversen, zodat je weer met een frisse start kunt beginnen. Vooral de buitenkant van de horeca is dan belangrijk. Daarmee wordt gedoeld op wat je uitdraagt. In deze blog geven we je enkele tips om het uiterlijke vertoon van je horeca mooier te maken.
Nieuwe menukaarten
Veel horecagelegenheden hebben nog echt ouderwetse menukaarten. De reden hiervoor is dat de gerechten niet zijn veranderd en er vaak geen tijd is gevonden om deze qua design te vernieuwen. Want zoals je ongetwijfeld wel weet is het in de horeca altijd erg druk. Maar dit is een goed moment om nieuwe menukaarten te laten maken. Op die manier geef je gelijk weer een boost aan je horecagelegenheid. Je zult namelijk versteld staan hoe belangrijk mensen het vinden om door een mooie menukaart te bladeren. Men stelt wel eens dat de vorm nog belangrijker is dan de inhoud. Die parallel zou je in principe ook kunnen trekken naar de horeca. In de horeca corona crisis heb je genoeg tijd om een nieuwe menukaart op te stellen.
Je kunt nog zulke heerlijke gerechten hebben, maar als de menukaart er niet mooi uitziet is er een vrij grote kans dat het toch wat minder is. Probeer daarom synergie te creëren en voorzie je horecagelegenheid van prachtige nieuwe menukaarten. Je hebt nu ongetwijfeld tijd over en misschien ben je wel handig, want dan kun je zelf bezig gaan met het design. Zo kun je een eigen identiteit geven aan je menukaart. Misschien heb je geen ervaring, dan kun je natuurlijk altijd iemand inhuren om dit voor je te doen. Vooral in deze tijden van crisis zijn er genoeg designers die maar wat graag dergelijke opdrachten aannemen. Je kunt dan uiteraard alsnog communiceren over het soort design, zodat het geheel past bij jouw smaak en de identiteit van je horecagelegenheid.
Horeca social media
Ook wat betreft de horeca social media heb je nu genoeg tijd over. Je kunt je tijd gebruiken om wat nieuwe tactieken op social media te gebruiken om mensen na de coronacrisis na je horecagelegenheid te laten komen. Hieronder enkele tips over hoe je dat het beste kunt doen.
Horecamarketing: Acties bedenken
Een goede manier is om acties te promoten op de sociale media. Er is een vrij grote kans dat na de coronacrisis er ook nog eens een economische crisis komt. Dit betekent dat er verscheidene mensen zijn met weinig vermogen die toch nog een leuke tijd tegemoet willen gaan. Door leuke acties te bedenken trek je mensen naar je horecagelegenheid toe. En ongetwijfeld heb je wel eens gehoord van het volgende principe: hoe drukker het in een horecagelegenheid is, hoe meer mensen de neiging hebben om er ook een hapje te gaan eten. Dus ook daarom is het verstandig om acties te houden. Dit zorgt ervoor dat je horecagelegenheid snel vol zit en zodat je een goede omzet kunt draaien. Probeer daarom ook zoveel mogelijk likes te verzamelen op Facebook. Hoe je daar voor zorgt leg ik uit het in volgende stukje.
Horecamarketing: Prijsvragen bedenken
Om jezelf succesvol te maken op de sociale media is het belangrijk om prijsvragen te bedenken. De reden hiervoor is dat het lekker dynamisch is, zodat mensen wat te doen hebben op Facebook. Daarnaast zorgt het ervoor dat meer mensen je pagina gaan liken. Iedereen wil natuurlijk gratis producten winnen en daar kun jij mooi op inspelen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken om een persoon een avondje gratis te laten drinken. Een groot voordeel daarvan is namelijk dat het jou niet heel geld kost, maar dat dit voor meer likes zorgt en die persoon natuurlijk ook vrienden meeneemt naar de bar. Het is dus een echte win-win situatie, want dan laat je die vrienden wel gewoon betalen. Dit is een leuke manier om likes te vergaren en om mensen naar je horecagelegenheid te trekken.
Andere soorten marketing
Natuurlijk zijn er nog vele andere soorten marketing waar je aan kunt denken. Daarbij is het altijd belangrijk om zo origineel mogelijk te zijn. Veel mensen maken namelijk gebruik van online marketing tegenwoordig, maar daardoor ben je juist weer origineel als je gebruik gaat maken van offline vormen van marketing. Je kunt bijvoorbeeld visitekaartjes uitdelen na de coronacrisis. Daarin geef je aan wat er zoal te halen is bij je horeca. En dat het een goede plek is om te vieren dat alles weer voorbij is. Ook kun je ervoor kiezen om posters in de omgeving op te hangen. Deze posters zorgen er dan voor dat je exposure hebt. Dit betekent dat je gezien wordt en dat men je horecabedrijf op gaat nemen in zijn geheugen. Daardoor heb je meer kans dat ze later langskomen om wat te drinken of een hapje te eten.
Goed staan op Google
Het is voor een horecagelegenheid ook belangrijk om hoog in Google te staan. Probeer daarom goede SEO-teksten te regelen. Dit betekent dat je teksten hebt die ervoor zorgen dat je hoog in Google komt te staan door het gebruik van bepaalde zoekwoorden. Dit kan soms best een lastig klusje zijn, want de algoritmes van Google zijn vrij complex. Je kunt hiervoor tegen scherpe prijzen al iemand inschakelen, want er zijn veel schrijvers die ervaring hebben met het schrijven van goede SEO-teksten. Maar natuurlijk kun je het zelf ook proberen als je een beetje affectie hebt voor schrijven. Zeker nu je wat minder te doen hebt is dat wel leuk. Het voordeel is namelijk dat jij als enige de echte passie van je horecaonderneming kunt overdragen. Daardoor neem je mensen op een goede manier mee in je verhaal.
Wij denken graag met je mee, neem gerust een contact op voor de mogelijkheden.