De horeca gaat weer sluiten: Wat zijn de eventuele kansen en mogelijkheden
Helaas gaat de horeca weer op slot en kunnen we onze gasten tijdelijk niet ontvangen zoals we dat normaalgesproken gewend zijn. Echter staan we samen sterk en zijn er diverse mogelijkheden om alsnog omzet te blijven draaien en klanten tevreden te stellen. Lees onderstaande tekst en kom meer te weten over deze mogelijkheden. Kom alles te weten over hoe je als onderneming alsnog diverse mogelijkheden hebt en wat je zoals kunt doen om deze lastige tijd te overbruggen.
Wat zijn zoal de kansen en mogelijkheden?
Het is belangrijk dat je als onderneming nadenkt over wat nog wél mag, wat veilig is voor de klant en hoe je als onderneming in tijden van crisis je staande kunt blijven houden. Zo zijn er diverse mogelijkheden en alternatieve waarmee je als ondernemer toch winst kunt behalen en jouw trouwe klanten kunt blijven bedienen. Eventuele opties voor ondernemingen die geen bezoekers meer ter plekke kunnen ontvangen, zijn afhalen en bezorgen, een diner aan huis aanbieden of het implementeren van een afhaal bezorg systeem.
Eenvoudig afhalen en Bezorgen
Zorg ervoor dat jouw klanten eenvoudig hun maaltijd thuisbezorgd kunnen krijgen door een handige afhaal en bezorg service. Ben je als onderneming nieuw op het gebied van afhalen en bezorgen? Zorg er dan voor dat klanten op de hoogte zijn van jouw aangeboden service en implementeer diverse promoties en marketingstrategieën.
Implementeer unieke acties om diverse producten te promoten en het afhalen en bezorgen aantrekkelijker te maken of adverteer in online en offline media. Verdeel bijvoorbeeld handige huis-aan-huis flyers en zorg ervoor dat jouw reclame boodschap zichtbaar wordt bij de gewenste postcodegebieden en de geschikte doelgroep.
Een diner aan huis ervaring
Een goed alternatief voor horecaondernemers is het aanbieden van een diner aan huis. Mensen verwennen zichzelf of een ander graag met een goede maaltijd en zullen daarom alsnog gebruik willen maken van de deskundigheid van een restaurant. De ‘diner aan huis’ mogelijkheid past volledig binnen de corona maatregelen en zorgt daarnaast voor een aangename ervaring voor de klant. Zo kan de klant namelijk een menu samenstellen wat vervolgens alleen hoeft verwarmt te worden.
Een diner aan huis ervaring is ideaal voor restaurants die niet werken met warm te houden maaltijden of restaurants met een zeer uitgebreide menukeuze. Diner aan huis is een populaire keuze bij vele (sterren)restaurants en bieden daarmee een volledige ervaring aan doormiddel van een instructie video en Spotify muzieklijst. Hierdoor zorg je voor een unieke belevenis en een soort van ‘avond uit’ voor de klant en werk je daarnaast aan een goede naamsbekendheid voor je onderneming.
Een afhaal bezorg systeem
Zorg dat jouw horecaonderneming volledig online staat. Hierdoor kunnen klanten gemakkelijk jouw zaak bereiken en bestellingen plaatsten. Er zijn tal van handige afhaal bezorg systemen ontwikkeld door slimme horecaondernemingen waarbij je veilig en op afstand jouw maaltijden kunt afhalen.
Een website en afhaalsysteem is vaak snel en eenvoudig te implementeren en zal je vele klanten opleveren. Ben je niet al te handig met een computer? Investeer dan in een ervaren IT-expert en laat jouw online afhaalsysteem volledig door een professional implementeren. Zorg voor dat het systeem foutloos functioneert en biedt jouw klanten een gemakkelijke en probleemloze klantbelevenis.
Extra promotie van jouw zaak op online media
Zorg ervoor dat jouw restaurant of horecaonderneming onder de aandacht komt online in deze periode. Laat jouw klanten bijvoorbeeld online meedenken over de corona maatregelen binnen jouw onderneming en creëer zo een optimale klantervaring. Wellicht hebben klanten specifieke wensen waarop je als onderneming kunt inspelen en waardoor je een betere klantbelevenis kunt bieden.
Zorg daarnaast voor positieve reviews. Laat klanten een review schrijven en zorg ervoor dat andere deze ervaringen te lezen krijgen. Hierdoor verhoog je het vertrouwen in jouw onderneming en raken meer klanten bekend met jouw concept of menukaart. Bedenk daarnaast een ludieke en originele actie of promoot de meest favoriete maaltijd. Wees optimaal zichtbaar online en zorg ervoor dat klanten weten dat ondanks de corona maatregelen, ze alsnog veilig en gemakkelijk eten kunnen blijven bestellen bij jouw onderneming.
Hoe nu verder?
Het jaar 2020 lijkt voorgoed afschreven te zijn voor vele horecaondernemers. Het virus blijft voorlopig in het land en we zullen als horecaondernemers ons best moeten doen om in deze lastige tijden overeind te blijven. Het is belangrijk dat je zorgvuldig in kaart brengt wat jouw mogelijkheden zijn en welke opties en kansen wellicht voor jouw onderneming een oplossing kunnen bieden. Werk samen met jouw werknemers aan een gedetailleerd plan en pas je zo zorgvuldig mogelijk aan aan de nieuwe geïmplementeerde regels en wetgevingen.
Uiteraard kun je alvast gaan denken over het volgende seizoen. Wat zijn de plannen voor het bedrijf, wat wordt je visie en welke bijzonderheden heb je de klant in het nieuwe seizoen zoal te bieden? Denk bijvoorbeeld vast na wat je de klant vanaf het voorjaar 2021 weer zou kunnen bieden.
Elke crisis biedt kansen
Het is belangrijk om als horecaonderneming zorgvuldig na te denken over wat zoal mogelijk is en hoe je de veiligheid van jouw klanten zo zorgvuldig mogelijk kunt blijven garanderen. De periode van gesloten deuren zal voor vele een ware uitdaging worden, maar biedt ook kansen.
Dit is bijvoorbeeld de geschikte kans om jouw onderneming volledig te vernieuwen en verbeteren. Denk na wat je altijd al hebt willen implementeren maar waarvoor je geen tijd en ruimte had, zoals een fris nieuw behang? Een nieuw concept? Of een volledig nieuwe menukaart? Werk je plannen zorgvuldig uit en kijk wat zoal de mogelijkheden zijn. Wellicht biedt de crisis je de ruimte om een nieuwe koers op te gaan en volledig nieuw voor de dag te komen in het nieuwe jaar.
Het is aan jou om te bedenken hoe je sterker uit deze crises kunt komen en hoe je zorgvuldig met de nieuwe maatregelen om kunt gaan. Geef niet op en blijf nadenken over alternatieven en mogelijkheden voor jouw onderneming. Blijf jouw personeel motiveren en werk samen aan nieuwe plannen en ideeën. Bereid je voor op een lastige periode en zorg ervoor dat je geen trouwe klanten verliest. Wees creatief en ga niet met de pakken neer zitten.