Hoera! We mogen weer open!
Eindelijk…Na maanden wachten, mogen hotels, restaurants en cafés op 1 juni om 12 uur 's middags de deuren weer openen! De branche heeft het zwaar gehad, zeker de horeca-bedrijven die niet in de gelegenheid waren of niet de middelen hadden om een alternatief aan te bieden (bijvoorbeeld het afhalen en bezorgen van maaltijden). De onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt, maakte het voor veel horeca-ondernemers lastig om te investeren in nieuwe ideeën om tóch omzet te kunnen genereren. Gelukkig gloort er vanaf 1 juni weer een sprankje hoop aan de horizon, want dan mogen de horeca-gelegenheden weer open. Vanuit de overheid zijn er uiteraard wel wat aanvullende voorwaarden opgesteld waar je je als horeca-eigenaar aan moet houden voordat je gasten mag verwelkomen.
Maatregelen vanuit de overheid
Vanuit de overheid zijn er diverse nieuwe maatregelen aangekondigd om het coronavirus onder controle te (blijven) houden. De specifieke voorwaarden die gelden voor restaurants en cafés zijn:
- Maximaal 30 gasten binnen toelaten.
- Gasten moeten verplicht reserveren.
- Alle gasten en personeel moeten 1,5 meter afstand kunnen houden, behalve mensen die tot hetzelfde huishouden behoren.
- Ondernemer en klant voeren voorafgaand aan het bezoek een checkgesprek om de risico's in te schatten die het bezoek met zich mee kunnen brengen.
Op een terras moeten alle gasten aan een tafeltje zitten en de 1,5 meter afstand kunnen bewaren (behalve de mensen uit hetzelfde huishouden). Er is geen maximum gesteld aan het aantal personen op het terras. Voordat de cafés, restaurants en hotels kunnen openen, moet er door de ondernemers dus goed gekeken worden naar de manier waarop de maatregelen vorm kunnen krijgen.
Een volledig overzicht van de maatregelen wat betreft de corona-aanpak vind je op deze website van de overheid: Corona-aanpak. Heb je financiële ondersteuning nodig? Afhankelijk van jouw situatie zijn er diverse regelingen beschikbaar om je te ondersteunen, bijvoorbeeld een belastingvrije tegemoetkoming in loonkosten (NOW) of een tegemoetkoming voor vaste lasten. Op deze website van de rijksoverheid lees je alle ins and outs over deze regelingen en of jij er voor in aanmerking komt: Noodregelingen. Op de website van missethoreca vind je tot slot alle informatie over het steunpakket dat specifiek voor de horeca geldt. Dit steunpakket is met drie maanden verlengd: Verlenging steunpakket horeca.
Maatregelen die de horeca moet nemen
Op basis van de maatregelen vanuit de overheid, zijn er veel vragen die ondernemers in de horeca zichzelf moeten stellen. Hoe ga je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je maximaal 30 gasten in jouw zaak hebt? Ondervang je dat enkel door gasten te laten reserveren of moet je daarvoor nog een extra hulpmiddel inzetten? En wat kun je aan maatregelen nemen zodat gasten en personeel overal de 1,5 meter afstand van elkaar kunnen bewaren?
Indeling terras
Als je een terras hebt, moet je ook nadenken over hoe je dat wilt inrichten. Je wilt natuurlijk aan de voorwaarden voldoen, maar ook zoveel mogelijk gasten kunnen ontvangen op jouw terras. Hoe kun je ervoor zorgen dat personeel en gasten voldoende afstand kunnen houden van elkaar, zonder dat je teveel zitplekken moet inleveren?
Personeel informeren en trainen
Het is belangrijk om je personeel goed in te lichten en te trainen. Zorg ervoor dat zij goed op de hoogte zijn van alle maatregelen en bespreek hoe ze daarmee om moeten gaan. Zo zorg je ervoor dat jouw personeel veilig kan werken en dat jouw gasten in een veilige omgeving kunnen genieten.
Ideeën voor een nieuwe aanpak
Weet je niet precies hoe je de nieuwe maatregelen vorm kan geven? Ga dan op onderzoek uit in de buurt en bekijk hoe andere bedrijven het hebben aangepakt. Je ziet in winkels bijvoorbeeld vaak een vaste looproute die met pijlen op de grond of met bordjes gemarkeerd is. Op die manier creëer je zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer binnen jouw zaak en kun je ook beter zorgen dat iedereen voldoende afstand houdt. Bij de bar of bij de kassa zou je kunnen werken met lijnen op de grond, zoals je op de markt en in winkels ook ziet. Zo is het snel duidelijk hoe de gasten voldoende afstand kunnen houden van elkaar en van jouw personeelsleden.
Nieuwe regels en richtlijnen voor gasten
Tenslotte is het handig om regels en richtlijnen op te stellen voor je gasten zodat voor hen duidelijk is op welke manieren jij invulling geeft aan de maatregelen. Denk aan richtlijnen zoals: er mag maar één iemand naar de kassa komen om te betalen (in plaats van dat de hele groep tegelijk komt afrekenen). Of zorg dat gasten via een bestelsysteem aan tafel hun bestelling kunnen doorgeven, bijvoorbeeld via een tablet of ander systeem. Als de gasten een specifieke vraag hebben, kunnen ze dit aangeven en dan kan er een medewerker naar de tafel gaan om de vraag te beantwoorden. Dit zijn een paar voorbeelden waarop je het aantal verplaatsingen en contactmomenten binnen jouw zaak kunt verminderen.
Communicatie en reclame
In deze tijden hebben mensen behoefte aan duidelijke informatie en communicatie. Het verschilt nog weleens per bedrijf hoe de maatregelen precies vormgegeven worden, dus je klanten goed informeren is van groot belang. Houd daarom je social media goed bij, want via social media hebben klanten direct een beeld hoe actueel de gegeven informatie is. Deel met je klanten dat je op de hoogte bent van de maatregelen en op welke manier jij daar in jouw zaak uiting aan geeft. Zorg ervoor dat je jouw richtlijnen helder communiceert met je klanten. Het is natuurlijk fijn als zij voor aankomst op de hoogte zijn van de richtlijnen die jij hanteert. Zorg er ook voor dat je goed bereikbaar bent voor klanten die informatie willen of willen reserveren.
Blijven leren en ontdekken
De coronacrisis levert een hoop zorgen op, maar biedt ook kansen om nieuwe dingen te leren. Je wordt gedwongen om out of the box te denken en naar creatieve oplossingen te zoeken, maar je hoeft natuurlijk niet álles zelf te bedenken. Praat met je collega-ondernemers, doe ideeën op en wissel ze met elkaar uit zodat iedereen er iets aan heeft. Misschien kun je ook wel samenwerken met collega-ondernemers en daarmee de kosten wat drukken. Gelukkig wordt de coronacrisis steeds minder alleen en weer wat meer samen, om met de woorden van Rutte af te sluiten!