Horeca nu ruim een maand open
Sinds de coronacrisis zijn intrede in onze samenleving heeft gedaan, leven we in bizarre tijden. Het is één van de weinige crisissen die de gehele bevolking tegelijkertijd raakt. Met andere crisissen is dat vaak niet het geval. Natuurlijk wordt in deze coronacrisis de ene persoon meer geraakt dan de andere persoon. Ook als het gaat om de financiën, maar ook de veranderingen in het dagelijkse leven. Bovendien is het ook zo dat de ene branche er meer onder leidt dan de andere branche. De supermarkten hebben bijvoorbeeld meer winst dan ooit tevoren gemaakt dankzij de coronacrisis. De horecabranche is er echter slecht aan toe.
De oorzaak hiervan lag natuurlijk aan het feit dat de horeca een lange periode verplicht dicht moest. Dit heeft een grote impact gehad op de financiën en veel horecagelegenheden zijn daardoor ook al snel failliet gegaan, ondanks de overheidssteun die werd aangeboden. Momenteel is de horeca weer open, maar wel met strenge protocollen. Zo moet er op het terras minimaal een afstand van 1,5 meter zijn, tenzij er een zogenoemd kuchscherm tussen de tafels is geplaatst. Dit heeft als gevolg dat de eigenaar minder mensen op zijn terras kan ontvangen. Bovendien mogen er maximaal 100 mensen binnen aanwezig zijn en is er een verplichte 1,5 meter afstand. Hoewel de horeca open is, betekent dit dus nog niet dat de branche uit de problemen is. In dit artikel geven we enkele tips om toch overeind te blijven in deze zware tijden.
Kun je steunen op goodwill
Heel veel horecagelegenheden gaan ervanuit dat ze kunnen vertrouwen op de goodwill van gasten. Het probleempunt daarmee is het volgende: natuurlijk zijn er bepaalde mensen die je wel wat gunnen, maar dit is meestal maar voor korte duur. Een mens heeft maar zoveel empathie in zijn lichaam. Heel veel horecagelegenheden hebben na de opening ook een zogenoemde coronatoeslag in de prijs van de producten verwerkt. Dat is echter niet het meest verstandige om te doen, want de gemiddelde consument wil toch graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Natuurlijk verschilt dit ook per horecagelegenheid. Heb je bijvoorbeeld horecagelegenheid met een intieme sfeer en enkel vaste gasten? Die zijn vaker bereid om meer voor je te betekenen, maar als je een wat grotere horecagelegenheid bent met veel verschillende gasten, dan wordt dit al een stuk lastiger.
Marketing
In plaats van hopen op de goodwill van mensen, is het verstandiger om proactief aan de slag gaan met je marketing als horecaondernemer. In plaats van een coronatoeslag, kun je er juist beter voor kiezen om bepaalde aanbiedingen in het leven te roepen. Dit klinkt misschien gek, want dan ga je toch juist minder verdienen? Op het eerste gezicht misschien wel, maar na een kleine opstart kan dit juist oplopen. Stel je bijvoorbeeld de twee volgende scenario's voor.
Scenario 1: je maakt je producten duurder, waardoor er misschien wel mensen komen maar minder dan normaal. Dit heeft als gevolg dat je misschien een hogere winstmarge per product hebt. Met weinig gasten schiet je daar echter niets mee op. Bovendien moet je dan ook nog je vaste lasten betalen en het eventuele uurloon van medewerkers.
Scenario 2: je maakt je producten goedkoper, of verzint leuke acties. Dit heeft als gevolg dat je een lager winstmarge per product hebt. Als er echter meer mensen naar je gelegenheid toekomen, zal je weliswaar een lager winstmarge halen, maar juist meer winst boeken, vanwege de aantallen.
Scenario 2 is daarom verstandiger, zeker om te concurreren met de vele andere horecagelegenheden. Maar wat zijn nu leuke acties?
Leuke acties
Er zijn veel leuke acties om klanten te trekken, of om ervoor te zorgen dat klanten langer blijven zitten. Hieronder enkele voorbeelden.
- Aantal drankjes voor een bepaalde prijs
Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een aantal voor een bepaalde prijs te verkopen. Dit heeft meerdere positieve voordelen. Allereerst is dit een goede manier om grote groepen te trekken. Als je bijvoorbeeld de volgende actie hebt: 5 biertjes voor maar €10! Dan zal dit al snel grote groepen aantrekken. En het voordeel is dat die groepen vaak ook langer blijven zitten. Dus de kans is groot dat je dan veel winst gaat maken.
- Winacties op Facebook
Een andere goede methode is winacties op Facebook. Dit is een veelgebruikte manier om je horecagelegenheid in kaart te brengen. De winnaar van de actie mag dan bijvoorbeeld een dagje onbeperkt drinken in je horecagelegenheid. Je kunt als voorwaarde aan de actie stellen dat men het bericht moet delen, waardoor het weer door meer mensen wordt opgemerkt. Het voordeel is ook dat die persoon dan ongetwijfeld andere mensen met zich meebrengt. Die mogen dan niet onbeperkt drinken, waardoor je alsnog flinke winst kunt maken op basis van de rekening van de andere gasten! Want er zijn natuurlijk niet veel mensen die alleen gaan drinken.
- Singer-songwriter inhuren
Het is belangrijk om een goede sfeer op een terras te creëren. Dit zorgt ervoor dat mensen langer blijven zitten en daar ben je als horecaondernemer natuurlijk afhankelijk van. Probeer je daarom ook te onderscheiden van andere terrassen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een singer-songwriter in te huren. Het geeft een rustgevende sfeer en het is leuker dan muziek uit de radio. Vraag altijd wel even of dit mag binnen je gemeente, aangezien elke gemeente er andere richtlijnen voor heeft.
Personeel trainen
Het personeel is het visitekaartje van je horecagelegenheid. Daarom is het goed om je personeel goed te trainen, zodat ze ervoor zorgen dat de gasten tevreden zijn, een aangename tijd hebben en ook een tijd in je horecagelegenheid blijven. Wat zijn goede tips die je kunt meegeven aan je personeel.
- Wees vrolijk
Wat voor soort mens je ook bent, iedereen wordt vrolijk van een glimlach. Daarom is het belangrijk om je personeel aan te leren om altijd een glimlach op te zetten. Natuurlijk moet dit niet op een pathetische manier. Te overdreven vrolijkheid wordt namelijk weer eng. Dan kom je namelijk over als een gelikte autoverkoper en dat is ook niet de bedoeling. Maar op een natuurlijke manier vrolijk zijn is een goed advies. Daarvoor is het ook belangrijk om personeel te hebben dat het naar zijn zin heeft in jouw horecagelegenheid. Dan is je personeel authentiek en dat voelen je gasten zeker aan.
- Snelle service
Snelle service is heel belangrijk in de horeca. Mensen betalen namelijk een flink bedrag voor een drankje dat ze thuis tegen een veel scherpere prijs zouden drinken. Maar het feit dat ze worden geserveerd, geeft ze een aangenaam gevoel. Maar als er geen snelle service is, dan is dat natuurlijk zeer frustrerend. Daar knappen mensen op af. Daarom is het belangrijk om mensen zo snel mogelijk te serveren. Lukt dit niet, omdat het een beetje druk is? Train je personeel dan om aan te geven dat er straks iemand bij ze komt, maar dat het even kan duren. Dan weet men er in ieder geval van en dat geeft ook een fijn gevoel.
Assortiment aanpassen?
Je kunt er ook voor kiezen om je assortiment wat te verkleinen in de coronacrisis. Zodat je minder producten hoeft in te kopen en minder risico loopt dat bepaalde zaken gaan bederven. Dit kun je bijvoorbeeld afspreken met je leverancier.
Hulp nodig? Wij helpen graag! Neem gerust eens contact met ons op!