Valentijnsdag: bereid je onderneming voor op de liefde
Het is bijna weer zo ver: 14 februari oftewel Valentijnsdag. Een dag waarbij jij als ondernemer zeker niet stil mag zitten. Valentijn is namelijk een dag waarop je goed van kunt profiteren als horecaondernemer zijnde. Op Valentijnsdag worden er allerlei activiteiten gedaan. Uiteten en hotels bezoeken mogen daarbij natuurlijk niet ontbreken. Daarom is Valentijn de perfecte tijd om net iets meer moeite te steken in je onderneming dan normaal. Geef je klanten een geweldige beleving tijdens hun romantische avondje.
Daarbij valt Valentijn dit jaar op een vrijdag. Dat betekent dat het weekend wat erachteraan zit, ook nog eens druk kan zijn. In deze blog leren we jou als ondernemer het maximale uit Valentijnsdag (en in dit geval ook het weekend daarna) te halen.
Valentijnsmenu
Allereerst kun je een exclusief valentijnsmenu creëren. Valentijn is de perfecte kans om te laten zien hoe creatief de chef is. Je kunt laten zien dat de chef een normaal menu kan omtoveren naar een speciaal valentijnsmenu. Maak het extra romantisch door de namen van de gerechten en drankjes aan te passen naar het valentijnsthema. Ook kun je het menu aanpassen op kleur. De kleuren van Valentijn zijn voornamelijk rood, roze en wit. Ook kun je chocola laten terugkomen in je gerechten. Of je maakt gerechten en desserts voor twee personen. En daarbij kun je een bijpassend wijnarrangement aanbieden. Natuurlijk kun je de menukaart ook anders inrichten met bijvoorbeeld een romantische stijl. Als hotel kun je ook profiteren van Valentijn door een speciaal arrangement aan te bieden met bijvoorbeeld een overnachting, een diner en ontbijt voor een vaste prijs.
Beleving
Bereid je restaurant of hotel voor op de liefde. Bij een valentijnsmenu hoort natuurlijk ook een aankleding met het thema Valentijn. Breng de sfeer er goed in en denk ook aan de kleine dingen die je kunt doen. Je kunt het bord dat buiten staat aanpassen, de tafels versieren met een aantal papieren hartjes en extra kaarsen aansteken. Dit zijn voorbeelden van kleine dingen die je kunt doen waardoor de sfeer aanzienlijk wordt aangepast.
Voor de grotere denkers onder ons is live muziek wellicht een optie. Door live muziek te spelen in je onderneming wordt de sfeer gigantisch verhoogd. Daarnaast is live muziek voor sommigen een reden om juist ergens naartoe te gaan.
Wat zeker niet onbelangrijk is, is het inzetten van meer personeel. Tijdens drukke dagen moeten de klanten immers ook snel en goed bediend worden. De beleving mag niet ten onder gaan aan het inzetten van te weinig personeel. Dat zou zonde zijn van deze speciale dag.
Online en offline marketing
Om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte is van je speciale Valentijn aanbod moet je zorgen dat er aandacht wordt besteed aan de online marketing. Het is dus belangrijk om het duidelijk te maken op je site. Je kunt een tijdelijke webpagina maken die je ieder jaar rond Valentijn weer online kunt zetten. Zo maak je reclame voor je eigen valentijnsaanbod. Hierdoor wordt je ook nog eens beter gevonden in de zoekmachines wanneer je een pagina over Valentijn publiceert. Voordat Valentijn begint gaan mensen namelijk online opzoek naar leuke restaurants waar zij hun geliefde mee naartoe kunnen nemen met Valentijn.
Naast online marketing kun je natuurlijk ook gebruikmaken van offline marketing. Denk aan posters, flyers en visitekaartjes. Die kunnen immers nooit kwaad. We bevelen je aan om hier gebruik van te maken. Ook wanneer er geen Valentijn is. Wat je kunt doen is je posters en flyers aanpassen op aankomende evenementen bij of in jouw horecaonderneming. Daarnaast kun je je reguliere posters, flyers en visitekaartjes na de evenementen weer gewoon blijven gebruiken.
Als restaurant kun je ook nog samenwerking met hotels die in de buurt zijn gevestigd. Je kunt je flyers in overleg achterlaten bij het hotel en je kunt vragen of dat zij de flyers willen aanbieden aan hun gasten die inchecken rondom het valentijnsweekend.
Acties
Mensen zijn dol op acties, kortingen en extra’s. Als ondernemer kun je hierop inspelen. Zoals al eerder gezegd kun je producten of diensten voor een vaste prijs aanbieden. Maak bijvoorbeeld een valentijnsmenu of een verrassingsmenu voor een vaste prijs.
Wanneer iemand een reservering doet, kun je extra’s aanbieden tijdens Valentijn. Zorg ervoor dat de klant kan kiezen uit een aantal extra’s om zijn of haar geliefde mee te verrassen. Dat kan een doosje luxe bonbons zijn of een bos rozen. Deze extra’s leveren meer omzet op voor de ondernemer. Voor de klant levert het een stukje plezier en beleving op. De klant wordt verrast door de mogelijkheden van jouw onderneming en hierdoor ontwikkel je als ondernemer een voordeel ten opzichten van je concurrenten. Het gevolg hiervan is dat klanten eerder terugkomen naar jouw horecaonderneming en dit zorgt tot slot voor nóg meer omzet.
Het is dus van belang om een breed en verrassend aanbod te hebben waar de klant uit kan kiezen zodat de klant na afloop meer dan tevreden jouw horecaonderneming verlaat om vervolgens later weer terug te komen.
Meer informatie?
Neem gerust contact met ons op! Dat kan door te bellen naar 036 2002184 of door te mailen naar [email protected] .